Woningbouw in de buurt van stations neemt de komende jaren een vlucht. De vastgoedtak van de NS is bezig tientallen hectares aan grond te bebouwen met huizen en kantoren. Bouwen boven het spoor is geen taboe meer. ‘Echt next level stedenbouw’, zegt Sebastiaan de Wilde, directeur vastgoed bij NS Stations.
De vastgoedafdeling van de NS heeft het druk. Niet alleen met het bouwen van fonkelnieuwe stations, het verzorgen van fietsenstallingen, het verhuren van verdiepingen van stationsgebouwen en het onderhoud dat bij al deze activiteiten hoort. De laatste jaren is de treinvervoerder meer dan ooit bezig met gebiedsontwikkeling rond stations. In een vergaderzaaltje boven het spoor van Utrecht Centraal somt Sebastiaan de Wilde, directeur vastgoed bij NS Stations, tien grote bouwplannen op die moeten voorzien in (onder meer) minstens 25.000 woningen. En bij al die plannen is de NS in meer of mindere mate betrokken als grondbezitter.
Een woonwijk rond Amsterdam Sloterdijk, een megaproject bij Ouder-Amstel, een innovatiedistrict in Zwolle. Of neem de wagonladingen met woningen die gepland zijn in onder andere Amersfoort, Utrecht, Alkmaar, Hoorn, Deventer, Groningen, Roosendaal en Den Bosch. De NS is ófwel grootgrondbezitter bij deze stations, óf de staatsdeelneming die valt onder het ministerie van Financiën heeft er een ‘snippertje’ grond. De Wilde noemt zijn vastgoeddivisie niet voor niets liefkozend ‘de huisaannemer van de NS’.