AMSTERDAM – Het hoogspanningsnet in Flevoland, Gelderland en Utrecht heeft zijn maximum bereikt. Zonder extra ingrepen dreigt deze zomer een aansluitstop voor huishoudens, het midden- en kleinbedrijf en woningbouwprojecten. Dat bevestigt demissionair minister Sophie Hermans (Klimaat en Groene Groei). „Het scenario is somber.”
Later op donderdag maakt landelijk netbeheerder TenneT een nieuwe analyse van het stroomgebruik in de regio’s bekend. Vooruitlopend op dit bericht stelt demissionair minister Hermans in de Tweede Kamer dat zij is geïnformeerd door Tennet over het heftige scenario. „Ik ben hier meer dan ontstemd over”, aldus Hermans.
