De aanleg van de Lelylijn gaat waarschijnlijk miljarden meer kosten dan begroot. Het kabinet heeft 3 miljard euro gereserveerd, maar de snellere treinverbinding tussen het noorden en de Randstad gaat wellicht zo’n 13,8 miljard euro kosten.
De Lelylijn is een treinverbinding tussen Groningen en Lelystad die de reistijd vanuit het noorden naar de Randstad met zo’n 45 minuten zou kunnen verkorten. Het kabinet heeft in het regeerakkoord afgesproken door te willen gaan met de aanleg van de snellere route en heeft daarvoor 3 miljard euro gereserveerd.
Maar het traject gaat veel meer kosten dan dat, blijkt uit een brief die staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur) maandag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Afhankelijk van de route die het kabinet kiest, kost het project tussen de 8 miljard en 21,4 miljard euro. De waarschijnlijkste variant kost 13,8 miljard euro. Daar komen ook nog onderhoudskosten bij, die per optie variëren tussen de 125 en 525 miljoen euro.