Den Haag- De Kamer wil het mogelijk maken om aansluitend aan bestaande dorpen en steden tot 200 woningen bij te bouwen. Dit tegen de wens van de woonminister Boekholt-O’Sullivan in. Die zegt dat het hierdoor niet meer gaat om ’een straatje’ of ’een wijkje erbij’, maar om middelgrote woningbouwlocaties. Sommige provincies, met name Zuid-Holland, vinden tien woningen al te veel.
Volgens Friso de Zeeuw, emeritus-hoogleraar gebiedsontwikkelingen verbonden aan de TU Delft, is er de afgelopen drie jaar een enorme omslag geweest in het denken over het bouwen buiten de bestaande contouren van steden en dorpen. „Het beleid was dat er alleen mocht worden uitgebreid als er binnen de bebouwde omgeving geen alternatieve locatie bestond. Ook moest worden aangetoond dat er een concrete behoefte was naar die woningen.”
