Bouwen gaat voor bereikbaarheid in Noord-Holland


Dat staat in de concept-omgevingsvisie van het provinciebestuur. ‘De ambitie blijft om de bereikbaarheid voor alle inwoners van Noord-Holland te garanderen. We voorzien echter dat de mobiliteit op korte termijn zal verslechteren. Dit zullen we ook agenderen. We stappen daarom af van ‘eerst bewegen, dan bouwen’ zodat de woningbouw niet verder vertraagd wordt door de knelpunten op de mobiliteitsnetwerken.’

Geen grotere capaciteit
Een van de grootste knelpunten is de Amsterdamse regio, waar tot 2040 tegelijk de grootste woningbouwopgave ligt én de grootste groei in arbeidsplaatsen wordt voorzien. Daarnaast wordt op Schiphol tot 2025 een groei van het aantal passagiers tot 65 miljoen verwacht: 20 miljoen meer dan nu. ‘Samen met de verwachte bevolkingsgroei en groei van werkgelegenheid, creëert dit drie verkeersstromen die elkaar versterken: interne mobiliteit in de Metropoolregio Amsterdam (MRA), verbindingen tussen Alkmaar/Hoorn en de MRA en verkeer naar de rest van de Randstad. Als gevolg daarvan raakt het weg- en spoornetwerk nog zwaarder belast.’

Lees hier het hele artikel